Flip-over, breuken en procenten en grote getallen
Ook is er sinds kort de flip-over van Mijn Werkplekje die aansluit bij de opzoekkaarten, maar ook bij de getalwaaier. De Flip-over is een tafelmodel wat de leerkracht goed kan gebruiken bij de instructie en uitleg bij breuken en procenten. De flip-over maakt de vertaalslag van het plaatje van de breuk, naar de breuk, naar het decimaal en daarna het procent, Leerlingen zien hierdoor de verbinding en begrijpen hierdoor de relatie van deze bewerkingen. Veel kinderen krijgen hierdoor een antwoord op de vraag, waarom moet ik breuken leren. De flip-over kan aan twee kanten worden gebruikt. De andere kant zijn de grote getallen, die ook voor veel leerlingen lastig zijn. Je schrijft een getal anders dan de spreektaal. Dit begint al bij de getallen tot 100, bijvoorbeeld negen en dertig, maar de schijft 39. Veel leerlingen noteren dus 93. Met de flip-over, maar ook met de getalwaaier kun je de leerlingen helpen om het getalbeeld inzichtelijk te maken. Onze grote getallen zijn onderverdeeld in duizendtallen, honderdtallen, tientallen en eenheden. Tip ga het getal eerst leggen met de kaartjes van de getalwaaier van mijnwerkplekje. Als je het grote getal hebt gelegd en daarmee hebt gebouwd kun je zien hoe je grote getallen moet uitspreken.