Ervaringen van beroepsprofessionals

 

    

Arja Bonsink
Orthopedagoog steunpunt Autisme

"Sommige vindingen zijn zo simpel dat ik denk: waarom ben ik er niet zelf op gekomen?”

De Soluss is daar een goed voorbeeld van. Mensen uit het onderwijs vragen mij regelmatig om advies over hoe je leerlingen met een autismespectrum stoornis het beste kunt begeleiden. Deze kinderen kunnen hoofd- en bijzaken slecht van elkaar scheiden en hebben last van zintuiglijke overprikkeling. De Soluss is een economische en simpele oplossing om snel een rustige werkplek te maken voor een leerling. Ik raad het u van harte aan.


Arja Bonsink is nauw betrokken geweest bij het Roessingh te Enschede.


Martin de Vos
DCD deskundige

"Omdat we deze kinderen niet kunnen veranderen, moeten we hun werkomgeving veranderen."

Kinderen met Developmental Coördination Disorder (DCD) zijn onhandiger en leren bepaalde motorische vaardigheden moeilijker dan hun leeftijdgenootjes. Naast problemen met de motoriek hebben deze kinderen vaak problemen met het verwerken van informatie die binnenkomt via de zintuigen. Door een werkplek te creëren waarbij de zintuigen minder geprikkeld worden, help je deze leerlingen zich beter op hun taak te richten.


Martin de Vos is nauw betrokken geweest bij het Roessingh te Enschede.

    

    

Hermine de Vries
Ambulant begeleider cluster 3

"De Soluss is een eenvoudige oplossing om kinderen af te schermen van omgevingsprikkels."

Kinderen met werkhoudings- en aandachtsproblemen hebben behoefte aan een rustige werkplek en het structureren van de lesstof. De Soluss biedt hier een eenvoudige oplossing voor en voorkomt dat een kind buiten de klas geplaatst wordt om ‘rustig’ te werken. Ook al legt een leerkracht uit dat dit geen strafmaatregel is maar een hulpmiddel: buiten de klas werken kan een leerling het gevoel geven dat hij wordt buitengesloten.


Hermine de Vries is nauw betrokken geweest bij het Roessingh te Enschede


Henk Schweitzer
Directeur OBS de Kariboe en
auteur Schrijven leer je zo !

"Met de plan-agenda wordt voorzien in een groeiende behoefte"

Veel kinderen worstelen in groep 8 als voorbereiding op het VO met het gebruik van de agenda. Aan de meeste agenda’s is voor een steeds groter wordende groep kinderen in het regulier onderwijs geen touw vast te knopen. Veel plaatjes die afleiden en de indeling vaak lukraak zonder idee. Met de plan-agenda wordt voorzien in een groeiende behoefte meer structuur en extra hulp toe te voegen. Het gebruik van het lettertype dyslexie en de opvallende gelijkenis met het lettertype van schrijven leer je zo bevallen mij zeer.

Een aanwinst voor het onderwijs, waar een grote groep leerkrachten in groep 8 op stond te wachten.

    

    

Ansjelien Steffens
Intern begeleider KBS De Martinus

"Alle kinderen kunnen goed aan het werk, we hebben zicht op ze en kunnen snel aansturen waar nodig"

We hebben de tafel met het scherm in een rustig hoekje van de klas gezet. Als het nodig is kan de leerling een koptelefoon opzetten, zodat hij nog meer is ‘afgeschermd’ van de groep. De leerkracht kan aangeven dat een leerling achter het scherm moet werken, maar deze kan er ook zelf voor kiezen. Al snel gaven andere kinderen in de groep aan dat ze daar ook graag wilden werken. Na observatie en evaluatie hebben we besloten om meerdere schermen aan te schaffen. Hiermee hebben we in een aantal groepen op onze school een ‘rustige werkplek’ gemaakt.

Onze ervaringen met de Soluss zijn erg positief.


Marion van de Coolwijk
Instituut Kind in Beeld

“Een agenda is van schoolbelang!”

Niet alleen om je huiswerk te noteren en goed te plannen, maar ook om grip te krijgen op je tijd en leervermogens. Daarbij moet een agenda ook gewoon leuk zijn en bij jou passen. De planningsagenda van `Mijn werkplekje` heeft het allemaal. De duidelijke opmaak van het binnenwerk geeft rust en het omslag doet stoer aan. Achterin de agenda zijn handige `spiekbriefjes` opgenomen over belangrijke lesstof die je steeds nodig hebt.
Uniek aan deze agenda is dat hij je leert leren. Door huiswerk op te delen in stukjes en herhaling toe te passen, houd je overzicht en win je tijd. Dat geeft rust en je hebt meer tijd voor andere dingen dan school. Superhandig dus! Een aanrader dus voor iedereen die studeert!

    

Tineke Verdoes
Leerkracht, remedial teacher en schrijfster

“Juf, juf, het werkt echt!”

Tim komt enthousiast mijn werkkamer binnen. Alles beweegt aan Tim. Zeker als hij er opgewonden is. Tim is meestal snel afgeleid op school en heeft moeite om zicht te concentreren. Tim is door zijn ouders in mijn remedial teaching praktijk aangemeld, omdat ze naar handvatten zochten. “Juf, juf, het werkt echt!” Blij doet Tim verslag van de afgelopen week. Samen met zijn eigen juf hebben ze een week de Soluss op proef gehad. Als remedial teacher en beelddenkspecialist weet ik dat sommige kinderen meer prikkels dan andere kinderen verwerken. Geluiden, geuren, bewegingen om hen heen kunnen beelden oproepen die onhandig zijn als je geconcentreerd moet werken. Een simpele en doeltreffende oplossing is gebruik te maken van de Soluss. De hoge zijkanten zorgen voor voldoende afscherming en doordat de zijkanten over de tafel uitsteken, word Tim ook niet afgeleid door de buurman. Het handige magnetische bord zorgt er voor dat zijn juf makkelijk haar visueel ondersteunde instructies kwijt kan, waardoor Tim snel weer aan het werk is. Tim heeft deze week veel van zijn taakjes kunnen afronden binnen de tijd. Te recht dat hij zo blij is.

 


Erna Dogger
Cursusleider Ouderpower van Oudervereniging Balans

“Hoe zorg ik er voor dat mijn kind meer grip op zijn planning en organisatie krijgt”

Een terugkerende vraag is: “hoe zorg ik er als ouder voor dat mijn kind meer grip op de planning en organisatie van zijn huiswerk en vrije tijd krijgt”. Dit is voor de meeste pubers lastig maar voor pubers met ADHD, ADD, ASS of dyslexie is dit ook nog veel moeilijker.
Ik adviseer dan de planagenda. Thuis is er vaak discussie over de aanschaf van een agenda voor het nieuwe schooljaar. Wordt het die flitsende, drukke agenda die de rest ook heeft of zo’n saaie studieagenda die jou als ouder zo ideaal lijkt.
Met de nieuwe planagenda is er nu een prima alternatief. De planagenda heeft een flitsende, puber-proof buitenkant. De inhoud is prikkelarm en heeft een duidelijke indeling die het plannen en organiseren eenvoudiger maakt.
Uiteraard blijft de hulp van ouders, mentor of zorgcoördinator noodzakelijk. De agenda is een hulpmiddel, maar wel één die het waard is om erbij te hebben.

    

      

      

      

      

 

 

 

 

 

© 2015 - 2017 mijnwerkplekje-shop | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel